Spedbarnskolikk

Hva er årsaken til at spedbarn rammes av kolikk

Det er mange teorier på årsakene til kolikk. Sannsynligvis er tilstanden multifaktorielt med hovedstamme i dysfunksjoner fra magen slik som laktoseintoleranse (det betyr at man ikke tåler melkesukker i melken). Nervesystemet kan også være svært delaktig siden barnet er veldig sårbar for over- eller understimulering. Låsninger i rygg eller nakke kan påvirke nervesystemet og forårsaker smerte og stivhet hos barnet og være en del av årsaksen til kolikk.

Behandling, kiropraktor

Kiropraktikk har blitt brukt mot kolikk i en årrekke med gode resultater. Når kiropraktoren velger å behandle et kolikkbarn vil man i forkant foreta en grundig undersøkelse av barnet og en dyptgående samtale med en eller begge foreldrene. Selve behandlingen er meget skånsom, og prinsippet er det samme som ved behandling av voksne, nemlig å få muskulatur og ledd til å bevege seg normalt. Behandlingen er ikke forbundet med ubehag eller plager for barnet. Rådgivning er en vesentlig del av behandlingen. Amming, kost, morsmelktillegg, søvnatferdsmønster, hvordan man bærer eller trøster barnet er gjerne temaer som blir berørt.

En del av kiropraktorens 6 årig utdannelse omhandler behandling av spedbarn. Hos en kiropraktor er barnet ditt i trygge hender!

Hvorfor hjelper behandling

Ved behandling av kolikk løser kiropraktoren opp låsninger nedover rygg og nakke. Dette kan normalisere nervedysfunksjoner som kommer sekundært til låsninger. Det løser også opp stivhet og smerte.

Hva kan foreldrene selv gjøre for barnet

Det er viktig å skape ro rundt måltidene og sørge for at barnet spiser seg mett. Mor bør unngå meieriprodukter og vurdere om dette har noen effekt. Mor/barn kan drikke amme/kamillete eller fenikkelte med 1dl te og 1-2 ss sukker som oppbevares inntil 2 døgn. Dette kan gis til barnet i en sprøyte, 2 ml når barnet skriker og gjerne hver time.

Massasje av barnets rygg og under føttene kan ha effekt.
Dersom barnet får morsmelkserstatning kan man ha nytte av å prøve å bytte til et annet melkerstatningspreparat.

Hvordan går det med babyen i fremtiden

Kolikk er en forbigående tilstand som avtar gradvis mellom 3-12 mnd. Opptil 12% varer lenger enn 6 måneder. Kiropraktoren vil gi råd mht spesielle funn som bør følges opp videre.