Hva kan jeg gjøre selv ved hodepine

Nakkeregionen er ofte årsaken til hodepine. Hovedsakelig gjelder det å holde seg i aktivitet og følge med på spenningsmønsteret i nakke og skulderbuer. Mange har en stressende hverdag med jobb og familie hvor det er lett å bli anspent og stiv i nakke og skulderpartiet. Det å bevisstgjøre seg disse spenningene er viktig slik at man rekker å senke skuldrene i tide før musklene har blitt stive og ømme med påfølgende nakkesmerter og f.eks. spenningshodepine.

Under er fem tips som kan hjelpe dine nakkesmerter. Er smertene derimot for store burde du besøke en kiropraktor nær deg.

5 tips for å hjelpe nakkesmerter med påfølgende hodepine

1. Hold deg i bevegelse. Sett av litt tid til generell aktivitet som vil være med på å løse opp stive og stramme muskelknuter.
  2. Prøv å unngå stress. Dagens tidsklemme er årsak til mange plager spesielt i nakke- og skulderregion. Finn ut hva som skaper spenninger for deg og vær flink til å legge inn pauser.
  3. Ved akutte smerter kan man bruke en ispose over der det er mest smertefullt i ca 15 min 1 gang i timen. Varme kan man bruke på ømme og slitne skuldermuskler.
  4. Masser egne skuldre. Gjør repeterende bevegelser ved å klemme på skuldrene for å myke opp musklene.
  5. Tøy og strekk. Sett av noen minutter for å tøye og strekke skuldre, armer og nakke for å varme opp musklene.

Hvis du ikke klarer å løse opp nakken selv og stadig får tilbakevendende plager anbefaler vi at man tar kontakt for en vurdering. Ofte er det ikke så mye som skal behandles før plagene blir langt bedre eller borte.