Hva kan jeg gjøre selv for å avhjelpe vond eller stiv nakke

Hovedsakelig gjelder det å holde seg i aktivitet og følge med på spenningsmønstret i nakke og skulderbuer. Mange har en stressende hverdag med jobb og familie hvor det er lett å bli anspent og stiv i nakken og skulderpartiet. Det være bevisst disse spenningene er viktig slik at man rekker å senke skuldrene i tide før musklene har blitt stive og ømme. På den måten kan man slippe unna påfølgende nakkesmerter og f.eks. spenningshodepine. Under finner man fem tips som kan hjelpe mot nakkesmerter. Er smertene derimot for store burde du besøke en kiropraktor nær deg.

5 tips for å hjelpe nakkesmerter

  1. Hold deg i bevegelse. Sett av litt tid til generell aktivitet som vil være med på å løse opp stive og stramme muskelknuter.
  2. Prøv å unngå stress. Dagens tidsklemme er årsak til mange plager spesielt i nakke- og skulderregion. Finn ut hva som skaper spenninger for deg og vær flink til å legge inn pauser.
  3. Ved akutte smerter kan man bruke en ispose over der det er mest smertefullt i ca 15 min 1 gang i timen. Varme kan man bruke på ømme og slitne skuldermuskler.
  4. Masser egne skuldre. Gjør repeterende bevegelser ved å klemme på skuldrene for å myke opp musklene.
  5. Tøy og strekk. Sett av noen minutter for å tøye og strekke skuldre, armer og nakke for å varme opp musklene.

Hvis du ikke klarer å løse opp nakken selv og stadig får tilbakevendende plager anbefaler vi at man tar kontakt for en vurdering. Ofte er det ikke så mye som skal behandles før plagene blir langt bedre eller borte.

Ved alle akutte smertetilstander i muskel- og skjelettsystemet er R.I.C.E-prinsippet viktig (se mer under idrettsskader)

  1. Rest (hvile) - det er viktig å holde området i lett bevegelse ved å gå rolige gå turer. Og det er viktig å finne stillinger hvor man er mest mulig smertefri slik at området skal hvile og slappe av.
  2. Ice (is) - kjøl ned området med en kuldepakning i 15-20 minutter med et tynt beskyttende lag mot huden som f.eks. et glasshåndkle.
  3. Compression (kompresjon) - om mulig kan man legge på en bandasje eller ryggstøtte.
  4. Elevasjon - holde skadestedet mest mulig høyt.

Smertestillende medisiner kan benyttes.

Finn din klinikk

eller bestill time online

Videoarkiv nakken

Det er fort gjort å gå med skuldrene hevet gjennom dagen, og muskulaturen i nakkeregionen din blir lett påvirket av stress og spenningsnivå. Derfor er det ekstra viktig å trene seg opp, og bli bevisst på spenninger for å kunne forebygge plager.
Nakke, svimmelhet og hodepine
Nakke, svimmelhet og hodepine

I denne videoen snakker Vilhelm om nakke, svimmelh...

Kiropraktorgruppen - Stående roing med strikk
Kiropraktorgruppen - Stående roing med strikk

Kiropraktorgruppen er en landsdekkende samling av ...

Kiropraktorgruppen - Rulle på skuldrene
Kiropraktorgruppen - Rulle på skuldrene

Kiropraktorgruppen er en landsdekkende samling av ...

Dreie hodet til siden
Dreie hodet til siden

Øvelsene som forebygger nakkesmerte og stiv nakke...

Bøye hodet til siden
Bøye hodet til siden

Sliter du med en vond eller stiv nakke? Det er fl...

Bøye hodet bakover
Bøye hodet bakover

Kiropraktorgruppen er en landsdekkende samling av ...

Et godt tips mot nakkeplager er å finne en form for generell aktivitet som aktiviserer hele kroppen, og som du trives med. Eksempler på dette er gåturer, sykling, langrenn eller gruppetimer/aerobic, som kan utføres regelmessig. Her får du noen enkle tips til øvelser som du kan gjøre.

Har du helseforsikring?

Du kan med fordel benytte deg av din helseforsikring hos følgende forsikringsselskaper m.fl.
ved alle Kiropraktorgruppen sine klinikker rundt om i landet.

Om oss

Kiropraktorgruppen er en landsdekkende samling av autoriserte kiropraktorer. Alle med medlemskap i Norsk Kiropraktorforening.

kg logo hvit