Hvis du har slitasjegikt i hofta (hofteartrose) vil fysisk aktivitet redusere smerter og gi bedre funksjon. Livskvaliteten vet vi mindre om, men den kan se ut til å være upåvirket. Det viser en ny forskningsoversikt.

Slitasjegikt

Slitasjegikt (artrose) er en sykdom som rammer leddene.

onsdag, 08 mars 2017 22:22

Virker trening i vann for fibromyalgi?

Dersom du har fibromyalgi kan trening i vann redusere smerter og stivhet og øke funksjon og styrke. Det viser en ny forskningsoversikt.

Fibromyalgi

Alle opplever smerter fra tid til annen, men ved fibromyalgi har du smerter i store deler av kroppen over lengre tid.

Dersom du har kroniske nakkeplager kan aktive øvelser for nakken i kombinasjon med mindfulness minke graden av smerte og funksjonsnedsettelse. Det viser en ny forskningsoversikt.

Nakkeplager

torsdag, 16 februar 2017 14:37

Virker trening for håndartrose?

Trening kan redusere smerter og stivhet i fingrene og gi bedre håndfunksjon hos personer med håndartrose. Det viser en ny forskningsoversikt.

Artrose

Artrose (slitasjegikt) er en sykdom som rammer leddene. Hyppigst rammes leddene i knærne, hoftene, hendene og ryggraden.

mandag, 13 februar 2017 12:51

Virker yoga for korsryggsmerter?

Yoga kan bedre ryggfunksjonen og reduserer smerter hos personer med korsryggsmerter. Det viser en ny forskningsoversikt.

Ryggplager

Ryggplager er et relativt vanlig problem som kan by på store utfordringer for den det gjelder. Ved siden av smerter, vil mange oppleve at hverdagen blir vanskeligere fordi funksjonsevnen reduseres.

Kilde: KK.no - Journalist: Stine Tunstrøm

Det er ikke usannsynlig at stress kan være en medvirkende årsak..

– Ryggplager er det største folkehelseproblemet i Norge. Når man ser på statistikken så er muskel og skjelettplager, sammen med psykiske lidelser, den største årsaken til uføretrygd og sykemeldinger, sier Hans Otto Engvold, Generalsekretær i Norsk Kiropraktorforening, til KK.no.

Les mer på KK.no

Kondisjonstrening reduserer funksjonsnedsettelsen og øke bevegeligheten hos personer som har hatt slag. Det viser en ny forskningsoversikt.

Slag

Å få slag (hjerneslag) betyr at blodtilførselen til hjernen stoppes eller kraftig reduseres enten fordi det dannes en blodpropp (hjerneinfarkt) eller fordi en blodåre sprekker

fredag, 06 januar 2017 15:24

Virker aktive øvelser for nakkeplager?

Dersom du har kroniske nakkeplager kan aktive øvelser for nakken minke graden av smerte og funksjonsnedsettelse. Det viser en ny forskningsoversikt.

Nakkeplager

Nakkeplager er ganske vanlige. Nakkeplagene starter ofte akutt og blir vanligvis bedre i løpet av et par dager. Nakken føles øm og smertefull, spesielt når den beveges. Smerten kan stråle ut til hodet og skuldrene.

Hvis du har slitasjegikt i knær eller hofte kan trening i vann redusere smerter og funksjonsnedsettelse. Livskvaliteten vil sannsynligvis også bli bedre. Det viser en ny forskningsoversikt.

Slitasjegikt

Slitasjegikt (artrose) er en sykdom som rammer leddene. Oftest rammes knærne, hoftene, hendene og ryggraden.

eller bestill time online

Om oss

Kiropraktorgruppen er en landsdekkende samling av autoriserte kiropraktorer. Alle med medlemskap i Norsk Kiropraktorforening.

kg logo hvit