Brystryggen

Betennelse i mellom skulderbladene

Når man snakker om en betennelse mellom skulderbladene er det viktig å skille mellom en infeksjon (bakteriell) og en betennelse (ikke bakteriell) i muskel, sene eller leddstrukturer.

En bakteriell infeksjon i rygg regionen er meget alvorlig og man har ofte feber og redusert allmenntilstand som trenger rask medisinsk behandling.

En ikke-bakteriell betennelse som man ser ved f.eks senebetennelser, ømme muskler og stive ledd er noe vi som kiropraktorer er gode på å behandle.

Andre årsaker til betennelser i rygg regionen er ved Revmatiske sykdommer som Fibromyalgi, Leddgikt eller Bekhterevs sykdom.

Smerter mellom skulderbladene i Thoracal columna på fagspråk kan stamme ifra en betennelsesreaksjon som følge av en akutt overbelastning av sener, muskler eller leddforbindelser eller gjentatte belastninger over tid.

Noen ting som kan gi deg betennelse mellom skulderbladene er;

• Dårlig holdning og stress.
  • Ømme og stramme muskler.
  • Stive og stramme ledd.
  • Ribbe låsninger.
  • Traumatisk skade som ved whiplash eller nakkesleng.
  • Dårlig teknikk ved trening eller gjentatte overbelastninger.
  • Slitasje forandringer / degenerative forandringer.

Har du mistanke om en betennelse mellom skulderbladene vil en kiropraktor hjelpe deg med en god undersøkelse og forslag til den beste behandlingen for dine plager!

Kiropraktisk behandling av ryggsøylen søker å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem. Dette hjelper med å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet slik at man kan gjenoppta normale daglige aktiviteter raskest mulig.

Senebetennelse eller en tendinitt- oppstår i en sene eller en muskel som et resultat av en akutt eller vedvarende overbelastning. Det oppstår en inflammatorisk prosess hvor området blir smertefullt, varmt og hovent.

Myoser- ømme faste knuter i muskulaturen. Oppstår ofte i muskelgrupper som ikke får muligheten til å slappe av med jevne mellomrom. Nakke og rygg muskulaturen vår er spesielt utsatt for dette. Stress og anspenthet er medvirkende årsaker til at disse myosene oppstår. Ensidige belastninger av muskulatur er også med på å øke forekomsten av myoser i muskelgrupper.

Triggerpunkter er et hyperirritabelt punkt i en muskel. Dette kan oppstå ved akutte overbelastninger eller ved statiske belastninger over tid. Triggerpunkter gir i tillegg til lokal ømhet og smerte utstrålende smerter til en bestemt region et annet sted på kroppen.

Muskelknuter er den allmenne betegnelsen på triggerpunkter eller myoser.

Ved alle akutte smerte tilstander i muskel-/skjelettsystemet er R.I.C.E prinsippet viktig;

1. R-rest eller hvile. Men det er viktig å holde området i lett bevegelse som f.eks rolige gå turer men også finne stillinger hvor man er mest mulig smertefri for at området skal hvile og slappe av.
  2. I-ice eller is. Kjøle ned området med en kuldepakning i 15-20 minutter med et tynt beskyttende lag mot huden som f.eks et glasshåndkle.
  3. C-compression eller kompresjon. Hvis mulig kan man legge på en bandage.
  4. E-elevasjon. Holde skade stedet mest mulig høyt.

Smertestillende medisiner kan benyttes.

« Tilbake til brystryggen

Del denne informasjonen med venner