Nakke

Prolaps i nakken

Ryggsøylen består av 24 virvler og mellom hver ryggvirvel ligger det en bruskskive som kalles mellomvirvelskiven. Mellomvirvelskivene har en viktig støtdempende funksjon i ryggraden vår. Mellomvirvelskivene består av en myk kjerne med en hardere ytre flate rundt. Den harde ytre ringen består av flere ringer og disse kan sprekke opp og det indre kjernematerialet kan bli presset ut fra sin normale sentrale beliggenhet og man har et prolaps. Nakkeprolapser er relativt hyppige og er vanligst i aldersgruppen +/- 40 år.

MR undersøkelser er den beste undersøkelsesmetoden for å vurdere skiveprolapser. Kiropraktorer har med sine 6 årige utdannelse den lengste utdannelsen av de fag gruppene som behandler muskel/skjelett lidelser. Kiropraktorer er autorisert helsepersonell og denne lange utdannelsen har medført at kiropraktorer innehar en del rettigheter som ikke andre faggrupper som fysioterapeuter, naprapater, osteopater eller akupunktører har. Kiropraktorer kan ved behov henvise pasienter til røntgen/MR eller CT undersøkelser på lik linje som legene. Kiropraktorene kan også henvise pasienten til sykehus om det skulle være nødvendig.

Det er flere betegnelser som benyttes for å beskrive hvordan prolapset eventuelt ser ut;

• Bukende skive eller anulus rupturer: Da har det sentrale  skivematerialet blitt presses rett bakover, men er fortsatt innenfor noen av bruskringene.
  • Dehydrerte skiver: Dehydrering  eller tap av væske gir informasjon om at skiven er i en slitasjeprosess og har mistet noe av støtegenskapene sine.
  • Midtstilt prolaps: Da har  skivematerialet blir presset lengre bakover enn ved en bukning og kan treffe nerverøtter eller ryggmargen. Gir ofte symptomer i begge armene eller kraftig nakkesmerte.
  • Skivematerialet kan også bevege seg sideveis til en av sidene og betegnes da som høyre-/ eller venstrestilte proalpser som er det vanligste type prolapset. 90 prosent av prolaps vil være til en av siden og ikke mot midten.

Prolapsene blir betegnet etter det nivået de stammer ifra og i nakken er det 7 stk cervicale virvler og mellomvirvelskive får sin benevning i fra virvlen over og under f.eks C4/5 eller C5/6. Mellom disse virvlene kommer det ut nerver fra ryggmargen som går ut i armene våre. Nerver sender informasjon ut til muskler og ledd og sender informasjon tilbake til hjernen. Prolapser kan gi symptomer ut i armene i form av smerte, nummenhet eller nedsatt kraft. Det er derfor viktig å vite om prolapset presser på nerven eller ikke, som ett ledd i en undersøkelse av nakke/arm plager.

Eksempler på MR beskrivelser av prolapser utgått ifra nakken eller Cervical columna kan være;

• Skiven C5/6 er dehydrert, moderat bukende og har en liten anulusruptur.
  • Mistanke om lite venstrestilt prolaps i 5. cervical skive som kan påvirke venstre C6 rot.
  • Lite midtdtillet prolaps i 3. cervicale skive uten rotpåvirkning.

Symptomer på et nakke prolaps kan derfor være flere ting;

• Sterke utstrålende smerter i en eller begge armene. Nervesmerter er intense og mange beskriver dem som tannverklignende.
  • Svekket kraft i arm/hånd.
  • Prikking/murring eller nedsatt følelse i arm/fingre.
  • Det er ikke alltid prolapser gir  nakke smerter, men  bare symptomer i armen .
  • Slitasjeforandringer og forkalkninger kan også lage symptomer som minner om prolaps.

Nakkeprolaps kan noen ganger være svært alvorlig, og ved feil diagnose eller forsinket behandling , kan dette gi varige skader på nerver og det vevet nerven er ansvarlig for .

Mange kan ha prolaps i nakken uten å være klar over det. Det er først når nakkeprolapsen begynner å presse på nervene at flere vil føle smerter i nakken og skuldrene. I de fleste tilfeller går prolapsen i nakken tilbake etter tid og behandling. Totalt sette er det få prosent av prolapser som kommer i nakken. Det vanligste stedet for prolaps er helt nederst i korsryggen.

Hva gjør kiropraktoren?

Kiropraktoren vil alltid gjøre en grundig undersøkelse i forkant av behandling for å være sikker på at riktig diagnose er stilt ved nakkeprolaps. Kiropraktorer kan henvise pasienter på lik linje som leger til sykehus eller legespesialist hvis man ønsker vurdering for mulig prolapsoperasjon.

Hva kan jeg gjøre selv?

De aller fleste med prolaps i nakken blir friske over tid. I perioden da man sliter med mest smerter fra prolaps, er det vanlig å bruke smertestillende eller medikamenter som er betennelsesdempende. Fysisk aktivitet er også viktig i helbredningsfasen siden dette vil myke opp ledd og styrke opp muskulaturen. Dog skal den fysiske aktiviteten være begrenset slik at man ikke opplever smerte ved den. Turgåing er ofte en god form for aktivitet med lite belastning, men allikevel stimulering til bevegelse.

« Tilbake til nakke

Del denne informasjonen med venner