Nakke

Røntgen og MR av nakke

Kiropraktorer har med sine 6 årige utdannelse den lengste utdannelsen av de faggruppene som behandler muskel/skjelett lidelser. Kiropraktorer er autorisert helsepersonell og denne lange utdannelsen har medført at kiropraktorer innehar en del rettigheter som ikke andre faggrupper som fysioterapeuter, naprapater, osteopater eller akupunktører har. Kiropraktorer kan ved behov henvise pasienter til røntgen/MR eller CT undersøkelser på lik linje som leger.

Ved traumatiske nakkesmerter er det vært viktig å ta røntgen/CT eller MR av nakken for å utelukke alvorlig skade.

Røntgen undersøkelser kan fremstille bilder av skjelettet som kan være avgjørende for diagnose og behandling.

Røntgenundersøkelser av nakken kan gi oss en vurdering av;

• Brudd.
  • Feilstillinger, skjevheter eller scoliose.
  • Slitasje forandringer, degenerative forandringer eller arthritt.
  • Sclerose (økt bendannelse på hvirvlene i nakken).
  • Uncovertebralleddsarthrose eller osteochondrose.
  • Sykdommer som rammer skjelettet som f.eks Revmatiske lidelser som Bechtrews sykdom eller leddgikt.
  • Alvorlig patologi som f.eks kreft.

MR undersøkelser av nakken utføres for å vurdere nakke prolaps, bukende skiver, degenererte ellerhøyde reduserte mellomvirvelskiver, Modic type I eller type II forandringer eller annen bakenforliggende patologi som f.eks kreft eller nevrologiske sykdommer i nervesystemet som f.eks Multippel Sclerose/MS.

Røntgen undersøkelser og MR/CT undersøkelser er et viktig supplement til å få stilt riktig diagnose. Ofte så fremkommer ikke årsaken til nakkesmertene på røntgen eller MR bildene slik at anamnese eller opptak av sykehistorien og den kliniske undersøkelsen fortsatt er meget viktig. Røntgen og MR undersøkelser vil sammen med undersøkelsen kunne hjelpe kiropraktoren i å stille riktig diagnose og deretter kunne gi eller anbefale den optimale behandlingen.

« Tilbake til nakke

Del denne informasjonen med venner