Nakke

Symptomer ved nakkesmerter

Nakkesmerter er et utbredt problem og  de gir ofte tilleggsplager som hodepine/migrene, svimmelhet eller symptomer som smerter og nummenhet ut i armene. I noen tilfeller hender det at smertene oppstår plutselig uten en spesiell foranledning som ved smertefulle nakkekink eller prosesser som overtid fører til muskelknuter, stive leddforbindelser eller nakke prolaps.

Ryggraden eller Columna er en meget kompleks struktur bestående av ryggvirvler, mellomvirvelskiver, leddforbindelser, leddbånd og ligamenter, uttalte muskelgrupper, muskelhinner eller fascier, ryggmarg og nerver.

Kiropraktorer har med sine 6 årige utdannelse den lengste utdannelsen av de fag gruppene som behandler muskel/skjelett lidelser.

Kiropraktoren vil ta en anamnese/ sykehistorie som er en viktig del av den diagnostiske prosessen etterfulgt av en grundig undersøkelse av nakkeregionen for å prøve å finne ut av hva som gir smerter og ikke minst hvorfor? Det mest sentrale i kiropraktorens undersøkelse er å finne frem til funksjonsfeil, noen vil kalle det låsninger, i ryggraden eller i andre deler av skjelettet. Disse funksjonsfeilene er ofte årsaken til pasientens plager og vil skape en irritasjon av lokale muskler og vev og de vil også påvirke smertemekanismer lokalt og også sentralt i nervesystemet.

Faresignaler for akutte nakkesmerter;

• Stress og spenninger over tid.
  • Tiltagende stivheter med nedsatt bevegelse.
  • Strålende smerte ut fra nakken til skulderbladene eller ut i armene.
  • Nakken kjennes spent og øm.
  • Hodepine, migrene eller svimmelhet er ofte nakkerelaterte.

Hvis du føler noen av disse symptomene og du ønsker en god vurdering av nakken din anbefaler vi at du oppsøker en kiropraktor snarest mulig.

Hvorfor er nakke smerter så vanlig?

Ryggraden er en kompleks struktur med mange oppgaver i fra å beskytte nervesystemets sårbare strukturer som går gjennom ryggen i ryggmargen til å gi oss relativt stor bevegelsesfrihet i nakke/rygg regionene. For å gi en forklaring på dette må vi se nærmere på hvordan ryggsølen er satt sammen for å skjønne hva som kan gå galt og deretter kunne gi smerte. Ryggraden eller Columna spinalis består av 24 virvler som er plassert oppå hverandre og mellom disse virvlene ligger mellomvirvelskivene og leddforbindelser som kalles facettledd eller bueledd (styringsledd). Når vi beveger på ryggraden beveger vi på leddene mellom virvlene og mellomvirvelskiven virker som en støtdemper. Det er en rekke leddbånd eller ligamenter som er med på å stabilisere ryggraden vår og det er muskulaturen vår som beveger på den. Alle disse prosessene blir kontrollert og styrt av nervesystemet. Hvis det blir en feil i dette samspillet har man det vi kaller for nedsatt funksjon. Det er vår jobb som kiropraktorer å undersøke ryggen grundig for å se om vi kan avdekke hvor feilen ligger som igjen ligger til grunn for smerteopplevelsen.

Cervical columna;

Nakken eller cervical columna har 7 stk nakkevirvler som betegnes for C1,C2,C3,-C7 hvor den øverste nakkevirvelen står i forbindelse med hodet (caput) i det som betegnes som øvre cervical columna eller Craniocervical overgang. Den nederste nakke virvelen C7 forbinder nakken til brystryggen eller Thoracal columna. Mellomvirvelskivene som kan gi opphav til nakke prolaps blir betegnet til det nivået de er lokalisert, f.eks den 5. cervicale mellomvirvelskiven ligger i nivået C5-6 og den 6. cervicale skive nivået blir mellom C6-7. Dette blir brukt i røntgen eller MR rapporten for å beskrive hvilket nivå i ryggsøylen som har slitasje/ degenerative forandringer eller på hvilket nivå man ser et prolaps. Disse nivåbetegnelsene bruker også kiropraktoren til å navngi nivået som trenger behandling.

Sliter du med smerter i nakken burde du besøke en kiropraktor for videre veiledning og råd.

« Tilbake til nakke

Del denne informasjonen med venner