Skulder

Symptomer ved skuldersmerter

Smerter i skuldrene er svært vanlig, og kan ha flere årsaker som kiropraktoren kan hjelpe deg med å finne ut av.

Vanlige symptomer ved muskelsmerter, senebetennelse eller impingement syndrom er;.

• Skarp smerte i skulderen når en løfter armen sideveis og opp, særlig over skulderhøyde.
  • Smerter om natten, spesielt ved ligging på skulder.
  • Vanskelig å ta seg selv opp på ryggen mellom skulderblad. Begrenset bevegelse av skulder regioen.
  • Verk i overarmen rett nedenfor skulderen, noen ganger helt ned til underarm og hånd.
  • Hoven, varm og øm muskulatur.

Det er en rekke muskel grupper i skulder regionen og det er ofte at smertene er muskulære. Ømme og smertefulle muskler er vanlig årsak til smerter i skulderregionen. Senebetennelser er vanlige spesielt i supraspinatus eller infraspinatus senen. Bursitt eller slimpose betennelse  er en smertefull tilstand når den blir overbelastet og betent. Forkalkninger av sener eller ledd som AC-leddet i skulderen er vanlig etter langvarige betennelser eller ensidige belastninger over tid. Frossen eller Frossen skulder er en langvarig prosess med smerter og deretter svært begrenset bevegelse i mange mnd og det tar 1-2 år før man blir bra.

Er det muskulært? Nedenfor er endel tilstander som lager smerter i skulderbuensmusklatur;

Senebetennelse eller en tendinitter- oppstår i en sene eller en muskel som et resultat av en akutt eller vedvarende overbelastning. Det oppstår en inflammatorisk prosess hvor området blir smertefullt, varmt og hovent.

Myoser- ømme faste knuter i muskulaturen vår. Oppstår ofte i muskelgrupper som ikke får muligheten til å slappe av med jevne mellomrom. Skulder muskulaturen er spesielt utsatt for dette. Stress og anspenthet er medvirkende årsaker til at disse myosene oppstår. Ensidige belastninger av muskulatur er også med på å øke forekomsten av myoser i muskelgrupper.

Triggerpunkter er et hyperirritabelt punkt i en muskel. Dette kan oppstå ved akutte overbelastninger eller ved statiske belastninger over tid. Triggerpunkter gir i tillegg til lokal ømhet og smerte utstrålende smerter til en bestemt region et annet sted på kroppen.

Muskelknuter er den allmenne betegnelsen på triggerpunkter eller myoser.

« Tilbake til skulder

Del denne informasjonen med venner