Akutte ryggsmerter

Jeg skulle bare snu på meg og så hogg det til i ryggen min eller at jeg våknet i dag tidlig og var stiv i ryggen. Ofte er det så lite, som at man skal reise seg opp fra en stol, som skal til før ryggen blir smertefull. Ryggen skal kunne beveges fritt opp og ned og fra side til side gjennom et komplekst samspill mellom muskler, sener og ledd styrt av nervesystemet. Leddene i ryggen ligger tett i tett og disse kan henge seg opp eller låse seg med påfølgende sterke ryggsmerter. Enkelte ganger forverres tilstanden fra lokale smerter til isjias som gir smerter nedover bena, eller til en kronisk tilstand med gjentatte tilbakefall og vedvarende smerter. Årsakene til akutte ryggsmerter er mange og sammensatte.

Heldigvis finnes det mange kjente symptomer som kan gi tegn på at en person burde oppsøke en kiropraktor.

Noen vanlige symptomer på akutte ryggsmerter er:

• Ryggen låser seg plutselig og blir veldig smertefull.
  • Tiltagende stivhet i ryggen før smertene kom.
  • Smertene sitter ofte på et bestemt punkt i ryggen.
  • Ryggskjevhet for å unngå smerter.
  • Ryggen føles som den svikter.
  • Smerter ned i hoftene,sete  og ben.
  • For mange vil det være verst om morgenen og når man sitter.

Noen av årsakene til akutte ryggsmerter kan være:

• Økt spenning i rygges muskulatur over tid som ved en stressende periode av livet.
  • Aktiviteter med gjentatt feilbelastning og ensidig bruk.
  • Plutselig overbelastning eller vridning.
  • Lite fysisk aktivitet.
  • Kan våkne med kink om natten eller om morgenen.
  • Traumer som ved fall, slag eller etter whiplash.
  • Slitasje/degenerative forandringer i ryggen.
  • Skiveprolaps.

Det er kanskje overraskende at så mange som 50% av dem som er i en whiplashulykke rapporterer om smerter i korsryggen i tillegg til nakkesmerter. Ved traumatiske ryggsmerter anbefaler vi alltid at man kontakter lege, legevakt eller kiropraktoren for en grundig vurdering, registrering av det aktuelle og evnt videre undersøkelser som røntgen eller MR.

Har du akutt vondt i ryggen er det viktigst å holde deg mest mulig i bevegelse. Finn en så smertefri stilling som mulig slik at du klarer å slappe av. Start med forsiktige bevegelser med denne stillingen som utgangspunkt. Begynn å gå fosiktig så snart du klarer det. Konsentrer deg om å slappe av slik at du beveger deg så uanstrengt og naturlig som mulig selv om det gjør vondt. Si til deg selv at det går over.

Veksle mellom bevegelse og avlastning i smertefrie stillinger. Slik klarer du totalt å bevege deg mer uten å overdrive. Gå heller mange korte turer enn en lang.
Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake i bevegelse og opptar normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. Du kan ha nytte av smertestillende og betennelsesdempende medikamenter for å lindre smerter i akuttfasen.

Hvis ikke dette hjelper mot dine akutte ryggsmerter kan det være lurt å besøke en kiropraktor. De kan gjennom veiledning og teknikker/øvelser hjelpe din rygge bli bedre.

Kiropraktisk behandling av akutte ryggsmerter:

Det mest sentrale i kiropraktorens undersøkelse er å finne frem til det vi kaller for en funksjonsfeil, noen vil kalle det låsninger. Det betyr at leddene mellom to virvler i ryggraden har stivnet til. Disse rygglåsningene er meget smertefulle og ofte er de årsaken til pasientens plager. Når ett eller flere ledd låser seg vil det skape en irritasjon i de musklene som skal bevege på leddene  og omliggende vev som gjør at musklene strammer seg for å beskytte leddet. Desverre strammer de ofte for mye og dette gir mer irritasjon i leddet Alt dette påvirker smertemekanismer lokalt og også sentralt i nervesystemet og man har en smertefull tilstand.

Kiropraktisk behandling vil alltid måtte bli tilpasset pasientens helsetilstand. Som regel vil behandlingen omfatte manipulasjon, hvor man løsner opp leddene som har stivnet til i ryggen, med en rask bevegelse. Ofte blir dette etterfulgt av lokal bløtvevs-/triggerpunktsbehandling etter at manipulasjonsgrepet er utført. Behandlingen er som regel så godt som smertefri og uten bivirkninger.

Ved alle akutte smerte tilstander i muskel-/skjelettsystemet er R.I.C.E prinsippet viktig (se mer under idrettsskader);

1. R-rest eller hvile. Det er allikevel viktig å holde området i lett bevegelse som f.eks rolige gå turer men også finne stillinger hvor man er mest mulig smertefri for at området skal hvile og slappe av.
  2. I-ice eller is. Kjøl ned området med en kuldepakning i 15-20 minutter med et tynt beskyttende lag mot huden som f.eks et glasshåndkle.
  3. C-compression eller kompresjon. Om mulig kan man legge på en korsett eller ryggstøtte.
  4. E-elevasjon. Holde skade stedet mest mulig høyt.(ligge for rygg)

Smertestillende medisiner kan benyttes.