Alle kiropraktorklinikker har blitt pålagt av Helsedirektoratet om å stenge fra 16.3 til og med 13.4 for å stoppe spredning av corona.

Les mer om stenging av virksomheter på hjemmesiden til helsedirektoratet

Ta kontakt med klinikken din for å få råd.
Eller søk i vår databasen med behandlinger og øvelser.

Finn din klinikkBehandelingØvelser

Stiv nakke

De fleste av oss har opplevd å ha stiv nakke. Dette er noe som er helt normalt og kan være utløst av blant annet stress, statisk og ensidig arbeid, gal liggestilling eller langvarige påkjenninger. En slik tilstand er ofte forbigående og for de fleste medfører ikke dette noen helseproblemer.

I de tilfellene der stiv nakke ikke går over av seg selv så vil kiropraktoren være i stand til å hjelpe deg. Det er endel følgesymptomer til stiv nakke som er viktig å være klar over:

• hodepine/migrene.
  • svimmelhet.
  • smerter ut i skulderbuer/armer.

Noen har bare ett av symtomene, mens andre kan oppleve å ha alle de nevnte symptomene.

Hva gjør kiropraktoren?

Kiropraktisk behandling av nakkesmerter søker å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem. Dette hjelper med å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet slik at man kan gjennoppta normale daglige aktiviteter raskest mulig.

Ved behandlinger av pasienter blir det lagt vekt på å se pasienten i helhetsperspektiv etter en totalvurdering.

Kiropraktoren bruker hovedsakelig hendene i selve behandlingen og utfører en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i nakkens ledd, muskler, bindevev og nervesystem:

• Spesifikk leddbehandling.
  • Tøyninger.
  • Muskulære teknikker.
  • Nevrologiske vurderinger.
  • Stabiliserende trening.
  • Øvelser, råd og veiledning.

Hva kan jeg selv gjøre?

1. Hold deg i bevegelse. Sett av litt tid til en generell form for aktivitet som vil være med på å løse opp stive og stramme muskelknuter.
  2. Prøv å unngå stress. Dagens tidsklemme er årsak til mange plager spesielt i nakke/skulder regionen. Bevisstgjør deg spenningsmønstret og vær flink til å legge inn pauser.
  3. Ved akutte smerter kan man bruke en ispose over der det er mest smertefullt i ca 15 min med en times mellomrom. Varme kan man bruke på ømme og slitne skuldermuskler.
  4. Masser dine egne skuldre. Gjør repeterende bevegelser ved å klemme på skuldrene dine for å myke opp musklene.
  5. Tøy og strekk. Ta deg noen minutter der du tøyer og strekker skuldre, armer og nakke for å varme opp musklene.

Hvis du ikke klarer å løse opp nakken selv og stadig får tilbakevendende plager, anbefaler vi at man tar kontakt for en vurdering. Ofte er det ikke så mye som skal behandles før plagene blir borte.

eller bestill time online

Videoarkiv nakken

Det er fort gjort å gå med skuldrene hevet gjennom dagen, og muskulaturen i nakkeregionen din blir lett påvirket av stress og spenningsnivå. Derfor er det ekstra viktig å trene seg opp, og bli bevisst på spenninger for å kunne forebygge plager.
Et godt tips mot nakkeplager er å finne en form for generell aktivitet som aktiviserer hele kroppen, og som du trives med. Eksempler på dette er gåturer, sykling, langrenn eller gruppetimer/aerobic, som kan utføres regelmessig. Her får du noen enkle tips til øvelser som du kan gjøre.