Vi følger smittevernprosedyrer som er utarbeidet av helsemyndighetene.

Etter den 20. april har alle landets kiropraktor klinikker tillatelse til åpne igjen.
Kontakt din klinikk for timebestilling eller evt. gebyrfri avbestilling.

Vi ønsker at du avbestiller timen hvis du har tegn på:

• Luftveissymptomer
  • Magesymtomer (diare, smerter, nedsatt matlyst)
  • Feber
  • Vært i kontakt med noen som har påvist korona Covid-19
  • Vært i utlandet siste 14 dagene

Når du ankommer venterommet, hold 2 meter avstand fra andre, ta på minst mulig og det er bare helsepersonell som åpner og lukker dører.

Ta kontakt med klinikken din for å få råd og svar på spørsmål.

Finn din klinikkBehandlingØvelser

Idrettsskader

En idrettsskade kan defineres som en skade som har oppstått på grunn av idrett eller fysisk aktivitet.

Idrettsskader skjer innenfor de fleste idretter, men er hyppigere i kontaktidretter og ballidretter som fotball og håndball. De fleste idrettsskader rammer muskler, sener og leddbånd. Dette kalles bløtdelsskader og deles inn i akutte skader og belastningsskader som utvikles over tid. Ved undersøkelse og behandling av idrettsskader er det svært viktig å gjøre en grundig evaluering av hele pasienten. Ved en kronisk akillesseneproblematikk vil det for eksempel være avgjørende å evaluere funksjonen i kne og korsrygg/bekken, i tillegg til undersøkelse av selve senen samt ankelleddet med fotfunksjon.
Behandlingen hos en kiropraktor kan bestå av tradisjonelle kiropraktiske teknikker som ledd-manipulasjon og mobiliseringer, samt forskjellige bløtvevs teknikker som triggerpunktbehandlinger, triggerpunktbehandling med nåler (IMS), muskel release teknikker, stretching, og taping av ledd. Mange kiropraktorer bruker i dag også trykkbølgebehandling som en del av sin behandlingsstrategi.

Ved alle akutte smertetilstander i muskel- og skjelettsystemet er R.I.C.E-prinsippet viktig (se mer under idrettsskader)

1. Rest (hvile) -  det er viktig å holde området i lett bevegelse ved å gå rolige gå turer. Og det er viktig å finne stillinger hvor man er mest mulig smertefri slik at området får slappet av og får hvile.
  2. Ice (is) - kjøl ned området med en kuldepakning i 15-20 minutter med et tynt beskyttende lag mot huden som f.eks. et glasshåndkle.
  3. Compression (kompresjon) - om mulig kan man legge på en bandasje eller ryggstøtte.
  4. Elevasjon - holde skadestedet mest mulig høyt

Smertestillende medisiner kan benyttes.

Finn en klinikk nær deg

Skriv sted, postnummer, fylke eller velg "Min plasering" og klikk "SØK"

ved mange av Kiropraktorgruppen sine klinikker rundt om i landet.