Forebyggende aktiviteter

Dette kan du gjøre selv for å minske ubehaget og rekonvalenstiden ved prolaps

  • Kuldebehandling - kjøl ned skadestedet med isposer for å dempe hevelser og øke blodsirkulasjon. Ikke benytt is direkte på hud over lengre tid
  • Aktivitet - vær mest mulig i aktivitet og oppretthold ditt normale bevegelsesmønster så godt det lar seg gjøre
  • Smertestillende/betennelsesdempende medikamenter dersom smertene hindrer deg i å få nok søvn
  • Massasje - masser lår, sete og legg for å minske spenningen som oppstår i muskulaturen ved denne type skader. Ikke masser for dypt da dette kan øke inflammasjonen av nerven som ligger dypt i muskelen

Det viser seg at man kan redusere funksjonen av de dype og stabiliserende muskelgruppene rundt mage og rygg etter å ha hatt vondt i ryggen bare én gang. Det er viktig å opprettholde god bevegelse i rygg/bekkenregionen med jevnlige aktiviteter og øvelser. Vi ser ofte at pasienten er motivert for øvelser mens de har smerter for så å miste interessen når de føler seg bedre.

Vi anbefaler 4 aktiviteter med en hovedregel om at man kan gjøre alt som ikke gjør vondt.

  • Generell aktivitet - finn en aktivitet som aktiviserer hele kroppen, og som man trives med, slik at det blir utført regelmessig. Eksempler på dette er gåturer, sykling, langrenn eller gruppetimer som aerobic.
  • Styrke - det er viktig å trene opp styrke/utholdenhet i ryggens muskulatur. Bevisstgjøring og gradvis styrking av musklene er med på å forebygge tilbakefall.
  • Stabilitet - øvelser som stimulerer dype ryggmuskler er meget viktige. Dette gjøres ved å utføre øvelser på et ujevnt underlag f.eks. på en gymnastikkball eller gå turer i skog og mark.
  • Tøyninger - stramme og ømme muskler trenger å tøyes ut. Husk at dette er en viktig del av treningen.

Se ryggøvelser for videre veiledning.

Finn en klinikk nær deg

Videoarkiv øvelser

Pil og bue m/ hodebevegelse
Pil og bue m/ hodebevegelse

Stå i steg med lett rotasjon i overkroppen, begge...

BOSU: Push up med ballen ned 1
BOSU: Push up med ballen ned 1

Snu BOSU-en opp ned. Stå på knærne foran BOSU-e...

Skulderbevegelse, én side av gangen
Skulderbevegelse, én side av gangen

Hold en stokk i hendene med bredt grep over hodet....

Y-hev på skråbenk
Y-hev på skråbenk

Sitt med magen inntil en skråbenk med armene heng...

Enarms skulderpress m/bunnen opp
Enarms skulderpress m/bunnen opp

Stå oppreist med en hånd i siden. Fiksér mage- ...

Skrå brystpress
Skrå brystpress

Ligg på ryggen med føttene i gulvet og hold hant...

Har du helseforsikring?

Du kan med fordel benytte deg av din helseforsikring hos følgende forsikringsselskaper m.fl.
ved mange av Kiropraktorgruppen sine klinikker rundt om i landet.

 

Sjekke med din behandler om din forsikring kan benyttes, da behandlerne har individuelle avtaler. OBS: Forsikringen skal være aktivert før første time.