Forebyggende aktiviteter

Dette kan du gjøre selv for å minske ubehaget og rekonvalenstiden ved prolaps

  • Kuldebehandling - kjøl ned skadestedet med isposer for å dempe hevelser og øke blodsirkulasjon. Ikke benytt is direkte på hud over lengre tid
  • Aktivitet - vær mest mulig i aktivitet og oppretthold ditt normale bevegelsesmønster så godt det lar seg gjøre
  • Smertestillende/betennelsesdempende medikamenter dersom smertene hindrer deg i å få nok søvn
  • Massasje - masser lår, sete og legg for å minske spenningen som oppstår i muskulaturen ved denne type skader. Ikke masser for dypt da dette kan øke inflammasjonen av nerven som ligger dypt i muskelen

Det viser seg at man kan redusere funksjonen av de dype og stabiliserende muskelgruppene rundt mage og rygg etter å ha hatt vondt i ryggen bare én gang. Det er viktig å opprettholde god bevegelse i rygg/bekkenregionen med jevnlige aktiviteter og øvelser. Vi ser ofte at pasienten er motivert for øvelser mens de har smerter for så å miste interessen når de føler seg bedre.

Vi anbefaler 4 aktiviteter med en hovedregel om at man kan gjøre alt som ikke gjør vondt.

  • Generell aktivitet - finn en aktivitet som aktiviserer hele kroppen, og som man trives med, slik at det blir utført regelmessig. Eksempler på dette er gåturer, sykling, langrenn eller gruppetimer som aerobic.
  • Styrke - det er viktig å trene opp styrke/utholdenhet i ryggens muskulatur. Bevisstgjøring og gradvis styrking av musklene er med på å forebygge tilbakefall.
  • Stabilitet - øvelser som stimulerer dype ryggmuskler er meget viktige. Dette gjøres ved å utføre øvelser på et ujevnt underlag f.eks. på en gymnastikkball eller gå turer i skog og mark.
  • Tøyninger - stramme og ømme muskler trenger å tøyes ut. Husk at dette er en viktig del av treningen.

Se ryggøvelser for videre veiledning.

Finn en klinikk nær deg

Videoarkiv øvelser

Push up 2
Push up 2

Stå på føtter og hender med en strak fiksert kr...

Sideliggende rotasjon av overkroppen 2
Sideliggende rotasjon av overkroppen 2

Ligg på siden med den nederste hånden under hode...

Wallslide til 90 grader
Wallslide til 90 grader

Stå med ryggen mot veggen. La setet og øvre del ...

Stående aktiv thorakal mobilisering
Stående aktiv thorakal mobilisering

Stå oppreist med armene ned langs siden. Fold hen...

Rotasjon thorakalt, sittende
Rotasjon thorakalt, sittende

Sitt oppreist med hendene foldet foran brystet. L...

Get up sit up
Get up sit up

Ligg på ryggen og hold kula i èn hånd pekende m...

Har du helseforsikring?

Du kan med fordel benytte deg av din helseforsikring hos følgende forsikringsselskaper m.fl.
ved mange av Kiropraktorgruppen sine klinikker rundt om i landet.

 

Sjekke med din behandler om din forsikring kan benyttes, da behandlerne har individuelle avtaler. OBS: Forsikringen skal være aktivert før første time.