Forebyggende aktiviteter

Dette kan du gjøre selv for å minske ubehaget og rekonvalenstiden ved prolaps

  • Kuldebehandling - kjøl ned skadestedet med isposer for å dempe hevelser og øke blodsirkulasjon. Ikke benytt is direkte på hud over lengre tid
  • Aktivitet - vær mest mulig i aktivitet og oppretthold ditt normale bevegelsesmønster så godt det lar seg gjøre
  • Smertestillende/betennelsesdempende medikamenter dersom smertene hindrer deg i å få nok søvn
  • Massasje - masser lår, sete og legg for å minske spenningen som oppstår i muskulaturen ved denne type skader. Ikke masser for dypt da dette kan øke inflammasjonen av nerven som ligger dypt i muskelen

Det viser seg at man kan redusere funksjonen av de dype og stabiliserende muskelgruppene rundt mage og rygg etter å ha hatt vondt i ryggen bare én gang. Det er viktig å opprettholde god bevegelse i rygg/bekkenregionen med jevnlige aktiviteter og øvelser. Vi ser ofte at pasienten er motivert for øvelser mens de har smerter for så å miste interessen når de føler seg bedre.

Vi anbefaler 4 aktiviteter med en hovedregel om at man kan gjøre alt som ikke gjør vondt.

  • Generell aktivitet - finn en aktivitet som aktiviserer hele kroppen, og som man trives med, slik at det blir utført regelmessig. Eksempler på dette er gåturer, sykling, langrenn eller gruppetimer som aerobic.
  • Styrke - det er viktig å trene opp styrke/utholdenhet i ryggens muskulatur. Bevisstgjøring og gradvis styrking av musklene er med på å forebygge tilbakefall.
  • Stabilitet - øvelser som stimulerer dype ryggmuskler er meget viktige. Dette gjøres ved å utføre øvelser på et ujevnt underlag f.eks. på en gymnastikkball eller gå turer i skog og mark.
  • Tøyninger - stramme og ømme muskler trenger å tøyes ut. Husk at dette er en viktig del av treningen.

Se ryggøvelser for videre veiledning.

Finn en klinikk nær deg

Videoarkiv øvelser

Kiropraktorgruppen -   Slik utfører du øvelsen knebøy stabilitet med ball.
Kiropraktorgruppen - Slik utfører du øvelsen knebøy stabilitet med ball.

http://kiropraktorgruppen.no/ Kiropraktorgruppen e...

Kiropraktorgruppen - Slik utfører du øvelsen sideliggende bekkenhev med ball.
Kiropraktorgruppen - Slik utfører du øvelsen sideliggende bekkenhev med ball.

http://kiropraktorgruppen.no/ Kiropraktorgruppen e...

Tøying av framside lår hofte
Tøying av framside lår hofte

http://kiropraktorgruppen.no/ Kiropraktorgruppen e...

Slik utfører du øvelsen biceps og framside skulder.
Slik utfører du øvelsen biceps og framside skulder.

http://kiropraktorgruppen.no/ Kiropraktorgruppen e...

Slik utfører du øvelsen uttøyning av hamstrings med kontroll av svai.
Slik utfører du øvelsen uttøyning av hamstrings med kontroll av svai.

http://kiropraktorgruppen.no/ Kiropraktorgruppen e...

Har du helseforsikring?

Du kan med fordel benytte deg av din helseforsikring hos følgende forsikringsselskaper m.fl.
ved mange av Kiropraktorgruppen sine klinikker rundt om i landet.