Akutte skuldersmerter

1. Fallskader eller kontaktidretter kan forårsake akutte skuldersmerter. Akutte skuldersmerter etter fall er svært vanlig fordi man i ren refleks tar seg for. Ved traumatiske smerter som ved fall er det viktig å utelukke brudd, ligamentskader og muskelrupturer. Brudd i overarmen, kravebenbrudd, ligamentskader i AC-leddet eller skulderluksasjon hvor skulderen er ute av ledd er alle vanlige årsaker til akutte skuldersmerter. Bløtvevsskader som sene- og muskelrupturer hvor senen eller muskelen kan ryke helt (total ruptur) eller delvis (partiell ruptur) gir akutte sterke skuldersmerter.

2. Akutte senebetennelser er meget smertefullt og det er vondt å bevege armen. Senebetennelser eller tendinoser som supraspinatustendinitt eller infraspinatus tendinose er eksempler på dette. Supraspinatussenen er den vanligste senebetennelsen i skuldrene. Disse senene er en del av det som kalles for Rotatorcuffen som styrer og stabiliserer skulderleddet og er veldig utsatt for skader og overbelastninger via ensidig bruk av armene eller ved bruk av armene over skulderhøyde.

3. Akutte slimpose betennelser som sub-acromial bursitt.

4. Leddkapselbetennelse, kapsulitt eller “frozen shoulder” deles inn i flere fasen hvor den første fasen er meget smertefull.

5. Luksasjoner hvor skulderleddet eller AC-leddet er ute av ledd eller partielle luksasjoner hvor skulderleddet eller AC-leddet er delvis ute av stilling er meget smertefullt.

6. Ligamentskader i skulderleddet eller i AC-leddet er vanlig etter fall eller andre traumer. Ved traumatiske skuldersmerter er det vært viktig å ta røntgen/CT eller MR av skulder og kraveben for å utelukke alvorlig skade. Ultralyd diagnostikk blir mer og mer vanlig for skulderplager og det er flere kiropraktorklinikker som tilbyr dette. Hør med din kiropraktor om ultralydundersøkelse er noe for deg. Har du behov for røntgen, CT eller MR kan kiropraktoren henvise deg videre.

Ved alle akutte smertetilstander i muskel- og skjelettsystemet er R.I.C.E-prinsippet viktig (se mer under idrettsskader)

1. Rest (hvile) – det er viktig å holde området i lett bevegelse ved å gå rolige gå turer. Og det er viktig å finne stillinger hvor man er mest mulig smertefri slik at området får slappet av og får hvile.
  2. Ice (is) – kjøl ned området med en kuldepakning i 15-20 minutter med et tynt beskyttende lag mot huden som f.eks. et glasshåndkle.
  3. Compression (kompresjon) – om mulig kan man legge på en bandasje eller ryggstøtte.
  4. Elevasjon – holde skadestedet mest mulig høyt

Smertestillende medisiner kan benyttes.

Er plagene muskulære? Hør med din lokale kiropraktor da smerter ofte er mer omfattende enn som så.

Senebetennelse eller en tendinitt, oppstår i en sene eller en muskel som et resultat av en akutt eller vedvarende overbelastning. Det oppstår en inflammatorisk prosess hvor området blir smertefullt, varmt og hovent.

Myoser, ømme faste knuter i muskulaturen vår. Oppstår ofte i muskel grupper som ikke får muligheten til å slappe av med jevne mellomrom. Nakke- og ryggmuskulaturen er spesielt utsatt for myoser. Stress og anspenthet er medvirkende årsaker til at knutene oppstår. Ensidige belastninger av muskulatur er også med på å øke forekomsten av myoser.

Triggerpunkter er et hyperirritabelt punkt i en muskel. Dette kan oppstå ved akutt overbelastning eller ved statisk belastning over tid. Triggerpunkter gir i tillegg til lokal ømhet og smerte, utstrålende smerter til en bestemt region et annet sted på kroppen.

Muskelknuter er den allmenne betegnelsen på triggerpunkter eller myoser.

Ikke vent til plagene dine blir kroniske og vanskelig og behandle. Ta kontakt med din nærmeste kiropraktor i dag.