Coronavirus

Vi følger smittevernprosedyrer som er utarbeidet av helsemyndighetene.

Etter den 20. april har alle landets kiropraktor klinikker tillatelse til åpne igjen.
Kontakt din klinikk for timebestilling eller evt. gebyrfri avbestilling. 

Vi ønsker at du avbestiller timen hvis du har tegn på:

  • Luftveissymptomer
  • Magesymtomer (diare, smerter, nedsatt matlyst)
  • Feber
  • Vært i kontakt med noen som har påvist korona Covid-19
  • Vært i utlandet siste 14 dagene

Når du ankommer venterommet, hold 2 meter avstand fra andre, ta på minst mulig og det er bare helsepersonell som åpner og lukker dører.

Ta kontakt med klinikken din for å få råd og svar på spørsmål.

Finn din klinikkBehandlingØvelser

Forebyggende aktiviteter

Dette kan du gjøre selv for å minske ubehaget og rekonvalenstiden ved prolaps

  • Kuldebehandling - kjøl ned skadestedet med isposer for å dempe hevelser og øke blodsirkulasjon. Ikke benytt is direkte på hud over lengre tid
  • Aktivitet - vær mest mulig i aktivitet og oppretthold ditt normale bevegelsesmønster så godt det lar seg gjøre
  • Smertestillende/betennelsesdempende medikamenter dersom smertene hindrer deg i å få nok søvn
  • Massasje - masser lår, sete og legg for å minske spenningen som oppstår i muskulaturen ved denne type skader. Ikke masser for dypt da dette kan øke inflammasjonen av nerven som ligger dypt i muskelen

Det viser seg at man kan redusere funksjonen av de dype og stabiliserende muskelgruppene rundt mage og rygg etter å ha hatt vondt i ryggen bare én gang. Det er viktig å opprettholde god bevegelse i rygg/bekkenregionen med jevnlige aktiviteter og øvelser. Vi ser ofte at pasienten er motivert for øvelser mens de har smerter for så å miste interessen når de føler seg bedre.

Vi anbefaler 4 aktiviteter med en hovedregel om at man kan gjøre alt som ikke gjør vondt.

  • Generell aktivitet - finn en aktivitet som aktiviserer hele kroppen, og som man trives med, slik at det blir utført regelmessig. Eksempler på dette er gåturer, sykling, langrenn eller gruppetimer som aerobic.
  • Styrke - det er viktig å trene opp styrke/utholdenhet i ryggens muskulatur. Bevisstgjøring og gradvis styrking av musklene er med på å forebygge tilbakefall.
  • Stabilitet - øvelser som stimulerer dype ryggmuskler er meget viktige. Dette gjøres ved å utføre øvelser på et ujevnt underlag f.eks. på en gymnastikkball eller gå turer i skog og mark.
  • Tøyninger - stramme og ømme muskler trenger å tøyes ut. Husk at dette er en viktig del av treningen.

Se ryggøvelser for videre veiledning.

Finn din klinikk

eller bestill time online

Videoarkiv øvelser

Kiropraktorgruppen - Stående roing med strikk
Kiropraktorgruppen - Stående roing med strikk

http://kiropraktorgruppen.no/ Kiropraktorgruppen e...

Kiropraktorgruppen - Knebøy med balansepute
Kiropraktorgruppen - Knebøy med balansepute

http://kiropraktorgruppen.no/ Kiropraktorgruppen e...

Kiropraktorgruppen - Sittende bekkenvipp med ball
Kiropraktorgruppen - Sittende bekkenvipp med ball

http://kiropraktorgruppen.no/ Kiropraktorgruppen e...

Kiropraktorgruppen - Aktivering av dyp ryggmuskulatur
Kiropraktorgruppen - Aktivering av dyp ryggmuskulatur

http://kiropraktorgruppen.no/ Kiropraktorgruppen e...

Kiropraktorgruppen - Rulle på skuldrene
Kiropraktorgruppen - Rulle på skuldrene

http://kiropraktorgruppen.no/ Kiropraktorgruppen e...

Kiropraktorgruppen - Slik utfører du øvelsen bekkenhev og lårcurl med ball.
Kiropraktorgruppen - Slik utfører du øvelsen bekkenhev og lårcurl med ball.

http://kiropraktorgruppen.no/ Kiropraktorgruppen e...

Har du helseforsikring?

Du kan med fordel benytte deg av din helseforsikring hos følgende forsikringsselskaper m.fl.
ved mange av Kiropraktorgruppen sine klinikker rundt om i landet.